Sebességméréssel kapcsolatos változások

2023. 06. 05.

Hogyan változott a sebességméréssel kapcsolatos jogszabály? Most tisztázzuk!


Ha gyakran vezetsz, akkor bizonyára Te is hallottál már a sebességméréssel kapcsolatos változtatásokról, ami most minden sofőrt lázban tart - Ha pedig ez most teljesen újdonság számodra, akkor itt az ideje, hogy megtudd:
Nincs tovább “tűréshatár”, akár 1 km/óra sebességtúllépés esetén is büntethetnek!

6EAFF833-5149-480A-AC6E-6C56057B93DC.jpeg (32 KB)
De pontosan mit jelent ez és miért történt?

Tudjuk, hogy rengeteg mindent hallani erről - sok olyat is, ami nem igaz -, úgyhogy most tiszta vizet öntünk a pohárba! Ebben a cikkben áttekintjük az új jogszabályt és kifejtjük a legfontosabb részleteket.
Nemrég robbant a hír!
A májustól érvényes szabályok szerint többé nem alkalmaz úgynevezett hitelesítési hibahatárokat a rendőrség a sebességellenőrzéseknél. 1 km/óra sebességtúllépés miatt is büntetésre számíthatnak a megállított autósok.
A változás oka pedig egyszerű.
A traffipaxok az elmúlt évek során olyan fejlődésen mentek keresztül, hogy az eddig sokat hangoztatott mérési hibahatár egyáltalán nem állja meg a helyét. Egy ilyen eszköz ma már 3 másodperc alatt is ezer darab mérést végez el, így pontosan képes megadni az adott jármű sebességét.

09317044-3EFD-4C3C-8641-90B69C2554EB.jpeg (64 KB)

Ezért változtattak a több tíz éve bevett gyakorlaton - ami annak idején indokolt volt, például a kézből üzemeltetett eszközök esetén - és mostantól a jogilag elfogadott sebesség az, amelyet a traffipax mér.
A sebességhatárokról
Minden autóvezető tisztában van azzal, hogy Magyarországon lakott területen belül 50 km/h, lakott területen kívül 90 km/h, autóúton 110 km/h, míg autópályán 130 km/h az általános sebességkorlátozás. Ezeket a határokat nem hiába találták ki: a gyorshajtás balesetveszélyes, ezért komoly pénzbírsággal, sőt, akár a jogosítványunk elvesztésével is járhat.

5B73465F-5D42-4BD3-B6BE-186DDD2BB4D1.jpeg (77 KB)


Miért szükséges mindez? 2019-es adatok szerint Magyarországon 116.491 közúti baleset történt, amelyekben 596 ember vesztette életét, és több mint 3.600 ember szenvedett súlyos sérüléseket. A balesetek túlnyomó része olyan tényezők miatt következett be, melyek között a gyorshajtás is jelentős szerepet játszott.


Az új sebességmérési rendeletről minden
Az új közlekedési szabályozásról szóló rendelet májustól jelentős változásokat hoz a sebességtúllépés szankcionálásában. Ez a rendelkezés sokakat meglepett és kérdéseket vet fel a járművezetők körében.
Az autósok számára a sebességhatár betartása és a felelős vezetés alapvető fontosságúak a közúti közlekedésbiztonság és az utasok védelme szempontjából. Gyorsan vezetni az utakon súlyos veszélyeket hordoz magában, amelyek nemcsak az sofőrökre, hanem más közlekedőkre is kihatnak.
Az autósok számára a sebességhatár betartása és a felelős vezetés alapvető fontosságúak a közúti közlekedésbiztonság és az utasok védelme szempontjából.
Korábban a rendőrség csak akkor alkalmazott szankciót, ha a sebességtúllépés jelentős mértékű volt. Gyakran előfordult, hogy egy kis túllépés esetén a járművezetők figyelmeztetést kaptak, de nem jártak súlyosabb következményekkel. Azonban az új rendelet alapján a rendőröknek szélesebb körű hatáskört adtak a szankciók kiszabására.
Ha az illletőt sebességtúllépés miatt megállítják, az intézkedő rendőr dönti el, hogy helyszíni bírságot alkalmaz, vagy szabálysértési feljelentést tesz. Persze a rendőrnek lehetősége van csak figyelmeztetést adni, ha úgy ítéli meg, hogy ez hatékonyabb lehet a járművezetőnél. Így az új rendelet egyfajta fokozatosságot vezet be a büntetések tekintetében.

1B17F595-5F9A-453D-8631-FD5EF729F2A4.jpeg (248 KB)

Ha a sebeségtúllépés mértéke akkora, hogy közigazgatási eljárás indítása szükséges (ez 50 km/óra sebességhatárig 10 km/órát, 100 km/óra sebességhatárig 15 km/órát jelent, 100 fölött pedig 20 km/órát), akkor – ahogyan az eddig is volt – nincs mérlegelési lehetőség a szankciók kapcsán. Ekkor a jogszabályban meghatározott mértékű bírságot kell kiszabni.
Az új gyakorlat bevezetését követően egy türelmi időszak indul, amelynek célja, hogy felhívja a járművezetők figyelmét a szigorodó szabályokra és az ezekből eredő jogkövetkezményekre. A rendőrök elsősorban információs és figyelemfelhívó tevékenységet folytatnak a megállítást követően, így lehetőséget adva a vezetőknek arra, hogy megismerjék az új szabályokat és szükség esetén módosítsák a vezetési szokásaikat.

Az új szabályok célja az, hogy csökkentsék a közlekedési balesetek számát és fokozzák az utak biztonságát. Az automatikus bírság kiszabása a minimális sebességtúllépésnél is segít elrettenteni a sofőröket, és emlékezteti őket a sebességkorlátok betartásának fontosságára.

Azonban ez a kezdetekben kicsit visszafelé is elsülhet! Fontos azt is megjegyezni, hogy a sofőrökre ez figyelemelterelő hatással lehet, hiszen az órájukra összpontosíthatnak a forgalom figyelése helyett. Ebből következhet az, hogy lassulhat a forgalom, vagy akár nőhet a balesetek kockázata is.
Én már az első naptól kezdve figyelem, amennyire lehet az autósokat, és azt látom, hogy sokan többet nézik a műszerfalat, mint az utat...

Szakértő ügyfélszolgálat
Szakértőügyfélszolgálat
Gyors kiszállítás
Gyorskiszállítás
Biztonságos fizetés
Biztonságosfizetés
Tippek, tanácsok

ab - Autóbirodalom

üzletünk

Nyíregyházán, az autobirodalom.hu autóápolási szaküzletében széles választékban megtalálhatók a járművek tisztításához és ápolásához szükséges autókozmetikai szerek, eszközök, kiegészítő termékek.  Szakértő munkatársaink szívesen adnak ingyenes tájékoztatást, használati javaslatokat, ötleteket a termékekkel, autóápolási folyamatokkal kapcsolatban. 

részletek