Hogyan változott a sebességméréssel kapcsolatos jogszabály? Most tisztázzuk!
Ha gyakran vezetsz, akkor bizonyára Te is hallottál már a sebességméréssel kapcsolatos változtatásokról, ami most minden sofőrt lázban tart - Ha pedig ez most teljesen újdonság számodra, akkor itt az ideje, hogy megtudd:
Nincs tovább “tűréshatár”, akár 1 km/óra sebességtúllépés esetén is büntethetnek!
De pontosan mit jelent ez és miért történt?
Tudjuk, hogy rengeteg mindent hallani erről - sok olyat is, ami nem igaz -, úgyhogy most tiszta vizet öntünk a pohárba! Ebben a cikkben áttekintjük az új jogszabályt és kifejtjük a legfontosabb részleteket.
Nemrég robbant a hír!
A májustól érvényes szabályok szerint többé nem alkalmaz úgynevezett hitelesítési hibahatárokat a rendőrség a sebességellenőrzéseknél. 1 km/óra sebességtúllépés miatt is büntetésre számíthatnak a megállított autósok.
A változás oka pedig egyszerű.
A traffipaxok az elmúlt évek során olyan fejlődésen mentek keresztül, hogy az eddig sokat hangoztatott mérési hibahatár egyáltalán nem állja meg a helyét. Egy ilyen eszköz ma már 3 másodperc alatt is ezer darab mérést végez el, így pontosan képes megadni az adott jármű sebességét.
Ezért változtattak a több tíz éve bevett gyakorlaton - ami annak idején indokolt volt, például a kézből üzemeltetett eszközök esetén - és mostantól a jogilag elfogadott sebesség az, amelyet a traffipax mér.
A sebességhatárokról
Minden autóvezető tisztában van azzal, hogy Magyarországon lakott területen belül 50 km/h, lakott területen kívül 90 km/h, autóúton 110 km/h, míg autópályán 130 km/h az általános sebességkorlátozás. Ezeket a határokat nem hiába találták ki: a gyorshajtás balesetveszélyes, ezért komoly pénzbírsággal, sőt, akár a jogosítványunk elvesztésével is járhat.
Miért szükséges mindez? 2019-es adatok szerint Magyarországon 116.491 közúti baleset történt, amelyekben 596 ember vesztette életét, és több mint 3.600 ember szenvedett súlyos sérüléseket. A balesetek túlnyomó része olyan tényezők miatt következett be, melyek között a gyorshajtás is jelentős szerepet játszott.
Az új sebességmérési rendeletről minden
Az új közlekedési szabályozásról szóló rendelet májustól jelentős változásokat hoz a sebességtúllépés szankcionálásában. Ez a rendelkezés sokakat meglepett és kérdéseket vet fel a járművezetők körében.
Az autósok számára a sebességhatár betartása és a felelős vezetés alapvető fontosságúak a közúti közlekedésbiztonság és az utasok védelme szempontjából. Gyorsan vezetni az utakon súlyos veszélyeket hordoz magában, amelyek nemcsak az sofőrökre, hanem más közlekedőkre is kihatnak.
Az autósok számára a sebességhatár betartása és a felelős vezetés alapvető fontosságúak a közúti közlekedésbiztonság és az utasok védelme szempontjából.
Korábban a rendőrség csak akkor alkalmazott szankciót, ha a sebességtúllépés jelentős mértékű volt. Gyakran előfordult, hogy egy kis túllépés esetén a járművezetők figyelmeztetést kaptak, de nem jártak súlyosabb következményekkel. Azonban az új rendelet alapján a rendőröknek szélesebb körű hatáskört adtak a szankciók kiszabására.
Ha az illletőt sebességtúllépés miatt megállítják, az intézkedő rendőr dönti el, hogy helyszíni bírságot alkalmaz, vagy szabálysértési feljelentést tesz. Persze a rendőrnek lehetősége van csak figyelmeztetést adni, ha úgy ítéli meg, hogy ez hatékonyabb lehet a járművezetőnél. Így az új rendelet egyfajta fokozatosságot vezet be a büntetések tekintetében.
Ha a sebeségtúllépés mértéke akkora, hogy közigazgatási eljárás indítása szükséges (ez 50 km/óra sebességhatárig 10 km/órát, 100 km/óra sebességhatárig 15 km/órát jelent, 100 fölött pedig 20 km/órát), akkor – ahogyan az eddig is volt – nincs mérlegelési lehetőség a szankciók kapcsán. Ekkor a jogszabályban meghatározott mértékű bírságot kell kiszabni.
Az új gyakorlat bevezetését követően egy türelmi időszak indul, amelynek célja, hogy felhívja a járművezetők figyelmét a szigorodó szabályokra és az ezekből eredő jogkövetkezményekre. A rendőrök elsősorban információs és figyelemfelhívó tevékenységet folytatnak a megállítást követően, így lehetőséget adva a vezetőknek arra, hogy megismerjék az új szabályokat és szükség esetén módosítsák a vezetési szokásaikat.
Az új szabályok célja az, hogy csökkentsék a közlekedési balesetek számát és fokozzák az utak biztonságát. Az automatikus bírság kiszabása a minimális sebességtúllépésnél is segít elrettenteni a sofőröket, és emlékezteti őket a sebességkorlátok betartásának fontosságára.
Azonban ez a kezdetekben kicsit visszafelé is elsülhet! Fontos azt is megjegyezni, hogy a sofőrökre ez figyelemelterelő hatással lehet, hiszen az órájukra összpontosíthatnak a forgalom figyelése helyett. Ebből következhet az, hogy lassulhat a forgalom, vagy akár nőhet a balesetek kockázata is.
Én már az első naptól kezdve figyelem, amennyire lehet az autósokat, és azt látom, hogy sokan többet nézik a műszerfalat, mint az utat...