Már itt az elején szeretném leszögezni, hogy a védőbevonatok nem páncélok, nem állnak ellen a robbanásnak, kézi gránátnak, sziklaomlásnak, de még annak sem, ha a bevásárlókocsit erősen neki tolják. Ezek a bevonatok néhány mikron vastagságúak (az emberi hajszál 100 mikron körüli), így nem is elvárható tőlük, hogy komolyabb fizikai behatásnak ellenálljanak.
Ez nem azt jelenti, hogy bárkit is le akarok beszélni arról, hogy védőbevonattal lássa el járművét, sőt kifejezetten ajánlom, de nem szeretném, hogy téves információk, parasztvakító videók alapján azt gondolja, hogy ezek mindent kibírnak.
Fontos tudnunk, hogy 2006-ban egy EU-s törvényi szabályozás alapján az autógyártókat kötelezték arra, hogy csak olyan lakkokat használhatnak, amik nem tartalmaznak oldószert. Miután csak vízbázisú lakkok alkalmazása a megengedett, így a lakkréteg jóval sérülékenyebb, mint a korábbiak.
Emiatt és a folyamatosan erősödő UV sugárzás miatt a védőbevonatok jelentősége egyre nagyobb, valamint azt is kijelenthetjük, hogy a bevonattal ellátott járműveket lényegesen gyorsabban és kisebb mechanikai behatással lehet tisztítani, így kevesebb mosási karcot eredményezünk a felületen.
Szeretnék ezzel kapcsolatban egy további tévhitet eloszlatni. A bevonatok alkalmazása nem helyettesíti a rendszeres járműtisztítást! Attól, hogy a bevonatok hatására a felület erősen hidrofób (víztaszító, vízlepergető) lesz az nem azt jelenti, hogy mostantól nem kell lemosni az autónkat. Sőt! A bevonat tartósságát erősen befolyásolja annak tisztán tartása, ezért hetente egyszer legalább a felületi port csapassuk le róla és egy erre alkalmas szárazoló kendővel töröljük szárazra.
A bevonatok tartósságát igen sok tényező befolyásolja, de talán a legfontosabb az előkészítés, vagyis az a tisztítási folyamat amielőtt a bevonat felkerül az autóra. Ezt a szaknyelvben dekontaminálásnak nevezzük.
Mi ezt a folyamatot a következőképpen végezzük: először is visszahűtjük a felületet ha szükséges, majd egy előmosószer vagy aktív hab segítségével fellazítjuk a szennyeződést. Ezt követően egy samponos, szivacsos mosást végzünk, majd leöblítjük az autót. Következő lépésként az autó teljes felületét bepermetezzük egy pH semleges szállórozsda eltávolítóval és újra öblítjük. Ezután egy következő lépésként befújjuk a karosszériát gyanta és kátrányoldó szerrel, majd ismét leöblítjük. Amennyiben a bevonat típusa és a felület állapota megkívánja egy autókozmetikai gyurma segítségével a lakkréteg mélyén lévő szennyeződéseket is eltávolítjuk, majd a teljes felületet zsírtalanítjuk.
Ha az ügyfél igényli, korrekciós vagy fényesítő polírozás is megelőzheti a bevonat telepítését, ezt jellemzően a kerámia, grafén bevonatok előtt szokták kérni, mivel ez jelentősen megnöveli a költségeket.
Miért ez a hosszú és részletes tisztítási folyamat? A lakkréteg és a bevonat között egy kémiai kötés alakul ki és minél erősebb ez a kapcsolat, annál tartósabb lesz az eredmény. Arról nem beszélve, hogy az esztétika is egy igen fontos dolog és ezáltal még hosszabb ideig lesz gyönyörű az autónk.
Következő blogunkban arról fogunk írni, hogy milyen típusú bevonatok elérhetőek el ma a piacon és azoktól mit várhatunk el, kezdve az önkiszolgáló autómosókban található vizes viaszoktól, a waxokon, sealenteken keresztül a csúcskategóriás öngyógyuló kerámiabevonatokig, illetve az egyre népszerűbb grafén bevonatokat is áttekintjük.
2022.02.13.